Projekty edukacyjne
Projekt edukacyjny „Green Weeks” jest wynikiem przekonania grona pedagogicznego, iż edukacja dzieci w duchu edukacji przyrodniczo-ekologicznej oraz outdoorowej sprzyja rozwijaniu pełnej harmonii relacji z przyrodą, drugim człowiekiem i samym sobą. Wiedza o stanie klimatu oraz o wpływie człowieka na jego zmiany jest dla nas kluczem do bezpiecznej przyszłości młodego pokolenia. Dlatego postanowiliśmy stworzyć szkołę, w której wraz z uczniami, nauczycielami i ekspertami będziemy odkrywać świat takim, jakim współcześnie jest i jakim może się wkrótce stać.
Zdajemy sobie sprawę, że to od nas, dorosłych, zależy jaką rzeczywistość zastaną dzieci (i mamy tu wiele bardzo pilnych rzeczy do zrobienia), ale też wierzymy, że to właśnie postawa, nawyki i empatia nadchodzącej generacji zdoła wprowadzić cywilizację na kurs bardziej zrównoważonego rozwoju. Temu właśnie celowi służą zajęcia, które w ramach „Green Weeks” realizujemy w szkole Saltando.
Poprzez tę formę nauki i szeroko rozumianej aktywności, dzieci rozwijają samodzielność w myśleniu i działaniu oraz realizują swe zasoby twórcze. Dzięki sytuacjom, w których mogą wykazać się odwagą i pokonywać swe ograniczenia, wzrasta w nich świadomość możliwości podejmowania ryzyka i mierzenia się z wyzwaniami. Zgodnie z ideą swobodnej eksploracji, dzieci mają szansę przeżycia pięknej przygody i zanurzenia się procesie poznawania zgodnie z ideą „flow”. Misją nauczycieli jest tworzenie sprzyjających warunków, w których każde dziecko znajdzie interesujące dla siebie zadania, poszerzy swoją strefę komfortu i świadomość ekologiczną.
Pięć razy w roku szkolnym, nasi Uczniowie uczestniczą w „Green Weeks”, z których każdy dedykowany jest wybranemu tematowi przewodniemu – wszystkie zaplanowane aktywności, począwszy od zajęć w lesie, poprzez wystawę sztuki przyrodniczej a kończąc na ćwiczeniach z uważności, mają na celu wspieranie ich kompetencji społeczno-emocjonalnych, rozwijanie wiedzy o świecie naturalnym oraz pobudzanie do twórczego myślenia i działania oraz odkrywania siebie jako elementu przyrody.
„My bez granic” to projekt edukacji włączającej niezwykle bliski naszemu sercu i płynącym z niego przekonaniom o integralnym miejscu każdej osoby w społeczności ludzkiej. Wiara w wyjątkową obecność dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, niezależnie od jego możliwości, oraz bogactwo, które ono wnosi w relacje z innymi dziećmi, leży u podłoża naszych działań. Obdarzamy całościowym spojrzeniem rozwój człowieka i wierzymy w jego niezbywalną wartość dalece przekraczającą skale rozwojowe, analizy deficytów czy typologie zaburzeń. Jesteśmy pasjonatami wydobywania najlepszych aspektów, które drzemią w każdym dziecku i otwierania dzieci na radość płynącą ze współdziałania, rozwijania uważności na potrzeby innych czy wspierania siebie nawzajem w osiąganiu samodzielności, zamierzonych celów czy marzeń.
Jak realizujemy nasze wartości?
Integralną częścią naszej szkoły jest klasa terapeutyczna, do której uczęszcza 4 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Dzieci te są otoczone szeregiem zaplanowanych oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych przez naszych pedagogów specjalnych i innych nauczycieli specjalistów, jak i mają możliwość uczestnictwa w wybranych zajęciach w klasach standardowych.
Dzień uwagi jest każdego dnia a dowolna chwila jest dobrą chwilą na praktykę uważności. Dzięki projektowi edukacyjnemu „Uważnie w Saltando”, nasi Uczniowie zaproszeni są na codzienną lekcję uważności. Wspólnie z nauczycielami, zatrzymują się by praktykować ćwiczenia uważnościowe, których wartość jest nieoceniona w wielu obszarach rozwoju i funkcjonowania, takich jak większa koncentracja i zaangażowanie, lepsze zarządzanie sobą i swymi emocjami, obniżony poziom stresu i lęku, odczuwanie współczucia i wdzięczności. Wykorzystanie uważności w edukacji i wplecenie jej na stałe w harmonogram dnia jest wyrazem naszego głębokiego uznania dla potrzeby tworzenia środowiska wspierającego dobrostan nauczycieli i uczniów.
Jeden oddech. Jeden krok. Jeden dzwonek.
W świecie globalnych trendów, egzotycznych inspiracji i transkulturowej wymiany, dobrze jest zaciekawić się swym miejscem „tu i teraz”, w którym można dzielić się energią, pomysłami oraz doświadczeniami. Identyfikacja ze sprawami lokalnej społeczności i zaangażowanie w jej rozwój, niezwykle pozytywnie wpływają na kształtowanie się tożsamości uczniów i są podstawą do odpowiedzialnych działań w dalszych etapach życia. Projekt edukacyjny „Glokalni!” łączy w sobie otwartość na sprawy ludzi z każdego miejsca na ziemi z tym, co możemy zrobić w naszym miejscu życia w chwili, którą mamy. Dzięki niemu nasi uczniowie zapuszczają korzenie jednocześnie rozwijając skrzydła!
Program rozwoju czytelnictwa jest fundamentalnym elementem naszej działalności edukacyjno-wychowawczej. Budzimy w uczniach pasję czytelniczą, z która będzie im towarzyszyła przez całe życie, zachęcamy do poszukiwania swych ulubionych książek i tworzenia własnych!
Misją projektu jest wszechstronny rozwój dzieci, poszerzanie horyzontów, nauka myślenia krytycznego oraz niegasnącej kreatywności i otwartości na bogactwo otaczającej rzeczywistości. Nasi uczniowie stają się elokwentnymi rozmówcami i błyskotliwymi obserwatorami, a ich zdolność przyjmowania innej perspektywy sprawia, że są niezwykle wrażliwymi i refleksyjnymi obywatelami świata.