
Nasze wartości
Wartości które wyznajemy w naszej szkole i które realizujemy w codziennej pracy:
Dwujęzyczny program
W naszej szkole realizujemy dwujęzyczny program nauczania. Prowadzimy edukację zgodnie z Polską podstawą programową (MEiN), oraz angielską podstawą programową (English National Curriculum).
Więcej informacji znajduje się na podstronie Projektu – Edukacja dwujęzyczna, realizowanego w naszej placówce.
Aktywizujące metody nauczania
Informacje w przygotowaniu…
Myślenie krytyczne
W ramach krytycznego myślenia, stawiamy na 4 poniższe punkty:
- Profesjonalny rozwój nauczyciela – przygotowanie do podjęcia zadań rozwijania myślenia krytycznego oraz doskonalenie jego warsztatu zawodowego w kierunku refleksyjnej praktyki;
- Stymulowanie motywacji uczniów – ciekawości poznawczej, postawy badawczej, odwagi przy wyrażaniu własnych sądów;
- Uczenie uczniów umiejętności analityczno-krytycznych – technik i strategii związanych z myśleniem krytycznym;
- Wspieranie u uczniów w nawyku kwestionowania i sprawdzania oraz refleksji i autorefleksji.
Dobrostan
Poniżej prezentujemy główne założenia dobrostanu psychicznego dla naszych uczniów.
- Subiektywnie odczuwane poczucie szczęścia i zadowolenia z życia każdego ucznia;
- Szkoła jest bezpieczną przestrzenią;
- Warunek skutecznej edukacji;
- Nauczyciele są źródłem wsparcia.
Kreatywność
W ramach kreatywnej szkoły realizujemy m.in. poniższe założenia.
- Opracowanie precyzyjnego i zrównoważonego planu rozwoju;
- Personalizacja środowiska szkoły – porzucenie kultury anonimowości;
- Program nauczania i proces nauczania oraz ocenianie zmierzające do poprawy osiągnięć uczniów;
- Rozwijanie kompetencji przyszłości takich, jak przystosowywanie się do zmian, odporność psychiczna, inicjatywa, wyznaczanie sobie celów, umiejętności społeczne i międzykulturowe;
- Stawanie po stronie każdego dziecka;
- Bliskie relacje pomiędzy szkołą a rodzicami;
- Współpraca z lokalnym środowiskiem.
Edukacja klimatyczna
Edukacja klimatyczna w Szkole Saltando, czyli nasz autorski program Green Weeks.
- GREEN WEEKS dedykowane są edukacji proekologicznej oraz aktywizacji dzieci w podejmowaniu działań służących dobru świata roślin i zwierząt;
- Podniesienie poziomu świadomości na temat skutków zmiany klimatu, sposobów jej łagodzenia oraz adaptacji do zmieniających się realiów klimatycznych;
- Edukację klimatyczną rozumiemy jako część edukacji ekologicznej, w której powinno znaleźć się miejsce także dla edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Ocenianie kształtujące
Ocenianie kształtujące to samo „jądro” procesu uczenia i nauczania. Uczenie, jak się uczyć.
Daje uczniowi rzetelną informację na temat tego, co uczeń zrobił dobrze, a co powinien poprawić i w jakim kierunku może się dalej rozwijać. Jest to jeden z bardziej efektywnych projektów pedagogicznych prowadzonych w naszej placówce.
Korzyści płynące z oceniania kształtującego:
- Poprawa wyników nauczania;
- Aktywne i świadome uczenie się „na całe życie”;
- Uczniowie przejmują odpowiedzialność za własną naukę i rozwój;
- Indywidualne wsparcie;
- Sprzyja demokratyzacji życia szkolnego oraz współdziałania nauczyciel – uczeń;
- Wzmacnia rozwój pedagogiczny nauczycieli;
- Wzmacnia funkcję szkoły przez związek z wychowaniem obywatelskim;
- Jest sposobem reformy edukacji „od dołu”;
- Buduje atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
Oceniania kształtujące „uczy, jak uczyć” poprzez:
- Modyfikację procesu uczenia się i włączanie uczniów w kształtowanie tego procesu;
- Przygotowanie uczniów do oceny koleżeńskiej i samooceny;
- Zrozumienie przez uczniów tego, jak się uczą;
- Pomagania uczniom w wypracowaniu własnych strategii „uczenia się, jak się uczyć”.
Elementy oceniania kształtującego:
- Cele;
- „Nacobezu” – kryteria oceniania;
- Pytania kluczowe;
- Informacja zwrotna;
- Samoocena i ocena koleżeńska;
- Współpraca z rodzicami.
Porozumienie bez przemocy
Porozumienie bez przemocy (NVC) prowadzi nas do przeformułowania sposóbów w jakie wyrażamy siebie, słyszymy innych i rozwiązujemy konflikty poprzez skoncentorwanie naszej świadomości na tym, co obserwujemy, czujemy, potrzebujemy i o co prosimy.
To narzędzie, które prowadzi nas do relacji, w których potrzeby każdego są szanowane i na które reagujemy w duchu współczującego dawania – podyktowanego radością z wniesienia czegoś dobrego do życia drugiego człowieka.
NVC to język współczucia, a nie dominacji.